Je doelgroep bepalen – welke hoort bij jou?

Je doelgroep, dat zijn mensen die het meest gebaat zijn bij jouw expertise, jouw dienst. En willen daar graag voor betalen.

Hoe kun je het beste je doelgroep bepalen?

Startpunt: Weet wat jouw expertise is.

Waar ben jij sterk in? Welke problemen kun jij oplossen?
Schrijf het desnoods op. Alleen voor jezelf!
Dit is het startpunt van jouw marketing.

Je hebt vast heel veel te vertellen over jouw dienst.
Maar potentiële klanten zijn helaas alleen geïnteresseerd in wat het hún oplevert.

Dus vanaf hier gaan we het van de andere kant bekijken:

Weet welke behoefte je daarmee vervult, welke problemen je oplost

Hier sluit je met je diensten, jouw aanbod op aan.
Waar liggen mensen van wakker? Wat zou hun leven aangenamer maken?
Ofwel: waarmee krijg jij hun aandacht?
Wat mensen aantrekt zijn vaak dingen die liggen op het gebied van tijd besparen, geld besparen, gezonder worden, relaties verbeteren.

Bijvoorbeeld: “ik ben goed in problemen oplossen tussen collega’s”: bespaart tijd op de werkvloer.

Of: “ik maak prachtige portretfoto’s van mensen die zelf vinden dat ze nooit mooi op een foto staan”: mensen mooi maken.

Als je weet wat jouw expertise is, welke problemen jij kunt oplossen, in welke behoeftes jij kunt voorzien, dan ga je kijken wie die mensen zijn die jij kunt helpen.

Weet voor wie je deze behoefte vervult

Een ideale klant is:

  • diegene voor wie jíj (expert)
  • zíjn probleem (probleem, dus)
  • op jóuw manier kunt oplossen (expertise)
  • waardoor zijn leven op een positieve manier verandert. (resultaat)

En die jou wil en kan betalen daarvoor natuurlijk…


Maak een plaatje, een profiel, van je ideale klant

Maak het zo gedetailleerd mogelijk.
Alsof je de liefde van je leven beschrijft, geef hem/haar zelfs een naam!
Gebruik kenmerken zoals

  • man/vrouw
  • leeftijd: jongeren, ouderen, kinderen (ouders aanspreken)
  • levenswijze (bv. alleen, of in relatie, met of zonder kinderen)
  • opleiding
  • inkomen
  • waar woont hij: stad/wijk, dorp, platteland
  • waar werkt hij
  • waar winkelt hij
  • hobby’s, interesses
  • wat voor type mens is het (rustig, sportief, …)

In al je teksten richt je je op deze fictieve persoon, dat helpt enorm bij het schrijven.

Jouw ideale klant maakt deel uit van je doelgroep

Heb je een gunstige doelgroep dan zal deze

  • groot genoeg zijn (bv. makelaars) om je inkomen uit te halen.
  • begrijpen wat jouw dienst voor hun betekent. Formuleer je dienst kort en krachtig zodat je ‘m in één zin kunt zeggen.
  • zelf willen wat jij aanbiedt (het kan goed zijn dat jij jouw aanbod nodig acht voor hun -bijvoorbeeld dat ze iets zouden moeten leren- maar andersom niet!)
  • bereid zijn en in staat zijn om je te betalen voor jouw dienst.

Richt je je op particulieren of op bedrijven?

Maak voor ieder een profiel.
Bepaal, als je voor bedrijven werkt:

  • voor welke bedrijven wil ik werken
  • wil ik lokale, regionale, landelijk of internationale bedrijven als klant, waar zitten zij?
  • wat zijn hun belangrijkste bedrijfsprocessen en wat kan ik daar aan bijdragen?
  • wat is hun markt?
  • wie beslist over inkopen?

Spreek hun taal

Vaak ligt een doelgroep niet eens zo ver weg, meestal maak je er zelf deel van uit.
Mensen krijgen vertrouwen in jou als zij zien dat jij begrijpt waar zij mee zitten.
Zij zullen dan eerder overtuigd raken dat jij hun probleem kunt oplossen.

  • Spreek je hen aan met jij of U? Maak een keuze en hou dat consequent vol.
  • Laat zien dat jij hun probleem begrijpt en helpt: geef persoonlijke voorbeelden of testimonials van anderen die jij al hebt geholpen.

Je bent vast heel goed in meerdere dingen…

Maar voor je marketing, je gezicht naar de buitenwereld, kies je er 1 uit. Mensen kiezen liever voor een expert om er zekerder van te zijn dat die hun probleem oplost, dan voor iemand die overal een beetje vanaf weet.
Je aantrekkingskracht voor andere doelgroepen groeit evengoed omdat men eerder aan een expert vraagt of die hen ook zou kunnen helpen. Waardoor je dus evengoed je andere talenten kunt blijven inzetten.

Lees ook:
Waarom een doelgroep kiezen, dan sluit ik toch klanten uit?
Waar vind je je doelgroep?

2 gedachten over “Je doelgroep bepalen – welke hoort bij jou?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven