Crowdfunding: het publiek als financier

Voor ZZP’ers is het van cruciaal belang om hun doelgroep te kennen en centraal te stellen, maar voor beeldend kunstenaars gaat dit niet op.

Hoe kunnen zij internetmarketing en social media slim toepassen om geld te genereren voor hun projecten?

Om ook deze bezoekers interessante informatie te kunnen geven kwam ik bij een artikel van Erwin Blom over het fenomeen Crowdfunding: “Kunst en crowdfunding leven op gespannen voet”.
(Update: Het artikel is inmiddels offline helaas).

Hieronder stukjes uit dit artikel:

Ik zat ooit in de trein met een Nederlands artiest van enige naam. Hij vroeg zich af hoe het kwam dat zijn werk op YouTube zo slecht bekeken werd. De aantallen views vielen hem zwaar tegen. “Maar wat heb je gedaan om het een succes te maken”, was mijn vraag. ‘Ik heb ze gepubliceerd’, was zijn antwoord.

(…) Als je wilt dat je werk op internet gaat leven moet je werk niet alleen goed zijn, maar moet je ook zelf actief worden op de sociale netwerken die er toe doen. Moet je je in het gesprek mengen, voor toegevoegde waarde zorgen. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar dit is de regel.

“Daar heb ik helemaal geen zin in”, zei de artiest. “Ik ben kunstenaar, ik creëer.”

Dat mag natuurlijk. Het is een keuze. Maar de kunstenaar of artiest die in deze tijd succes wil hebben, doet zichzelf tekort als hij de kracht van de moderne media niet benut. En de band met zijn publiek niet nauw aanhaalt. Zeker als hij wil dat zijn publiek als financier voor werk gaat optreden, wat steeds vaker onder de noemer van ‘crowdfunding’ gebeurt.

(…) Crowdfunding kan een succes worden als de kunstenaar het gesprek wil aangaan en zijn publiek wil betrekken. Maar veel kunstenaars hebben nog de houding die kunstenaars altijd gehad hebben. Ze werken in de eerste plaats voor zichzelf en vinden dat de kunst vervolgens zijn weg zelf maar moet vinden (al dan niet door een marketingmachine geholpen). Er is afstand tussen schepper en publiek. Als kunstenaars willen profiteren van crowdfunding, moeten ze een andere rol aannemen. Dan moeten ze die afstand verkleinen.

Leestip: De eerste weken van crowdfunding platform Voordekunst.nl: Voordekunst.nl is een initiatief van het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), een gemeentelijk subsidiefonds waar kunstenaars en kunstinstellingen een bijdrage kunnen vragen voor kunstprojecten.

Investeer tijd in een goed profiel op Linkedin, facebook, ga twitteren: het zijn mogelijkheden om een publiek aan je te binden.
Maak jezelf bekend en leer anderen kennen.
Deel je passie.

Gebruik de mogelijkheden van social media, verwijs naar je website/weblog.
Laat mensen meekijken in je keuken, of zelfs meedenken over je project (uiteindelijk ben jij toch degene die de beslissingen neemt). Maak ze deelgenoot van je overwegingen, geef ze het gevoel dat ze kunnen meebeleven, van begin tot eind, het gevoel krijgen dat het ook iets ‘van hun’ is. Dan zijn mensen eerder geneigd om een deel van de kosten mee te dragen.

Er zijn nog veel meer artikelen te vinden die dieper op het onderwerp ingaan.

Ben je beeldend kunstenaar en ondernemer dan is het zeker de moeite waard om te onderzoeken hoe ook jij Social Media kunt inzetten om geld te genereren voor je project(en).

Lees zeker ook het uitgebreide artikel van Gijsbert Koren ‘Crowdfunding, kans voor de creatieve industrie?

Uit de nieuwsbrief van Creatief Zuid, juli 2011:
“Microsponsoring als manier om je eigen creatieve project te financieren:
door je idee om te zetten in een projectbeschrijving kun je mensen binnen en buiten je netwerk vragen geld te doneren.

Als tegenprestatie bedenk je een (ludieke) beloning voor de gulle gevers die je hen na afloop van het project doet toekomen.
Laagdrempelig, eenvoudig, overzichtelijk en je bent zelf medeverantwoordelijk voor een geslaagde financiering.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven