“HELP, waar moet ik over bloggen?“
Geregeld krijg ik vragen (ook verzuchtingen) van mensen, als ze horen dat bloggen een must is voor je marketing:
“Pfffjoe… waar moet ik dan over schrijven?”
Of: “Ojee, ik kan helemaal niet schrijven”
“Alles is toch al geschreven…”
Ze zien er als een berg tegenop.
Maar dat hoeft niet.
Waarover kun je schrijven?
Veel blogideeën zitten al in je mailbox.
Kijk eens waar je vragen over kreeg van klanten, of waar je al adviezen over hebt gegeven.
Denk niet te snel: ‘maar dat weet iedereen toch al’.
Wat voor jou vanzelfsprekend is hoeft voor een ander niet zo te zijn.
- Zijn er dingen waarop jij een eigen visie hebt? schrijf daarover op je blog
- Heb je interviews gegeven?
- of een cursusboek geschreven
- heb je handige how-to tips, zet ze in opsommingslijstjes zoals hier, dat leest makkelijk
- een succesvol afgesloten case.
- Of stel gewoon de vraag op je blog: waarover willen jullie meer weten?
Als je reacties op een artikel wil, vraag er gewoon om: ‘Wat vind jij?’, “Hoe doe jij dit?’, ‘Heb je aanvullingen?’, etc.
Vraag het ook op Social media. Ook daar vind je een schat aan blogideeën.
Maak een lijst van 5 tot 10 onderwerpen waarover je kan bloggen.
Elk onderwerp kun je weer onderverdelen.
Bijvoorbeeld in ’tips & trucs’, ‘ontwikkelingen’.
Maak een blogschema
Bepaal hoe vaak je wil schrijven. Het hoeft niet persé iedere week, maar wat wel belangrijk is voor je lezers, is regelmaat.
Leg voor jezelf vast in een schema in welke week je waarover gaat schrijven.
Als het kan schrijf je een paar artikelen ‘vooruit’, zodat je niet zonder zit als je eens geen inspiratie hebt.
Wat wil je dat mensen doen op je blog en/of website?
Wil je dat men een offerte aanvraagt, gebeld worden, gemaild worden? Zet dat er duidelijk op en wees niet bang het te herhalen op iedere pagina. Herhaling verlaagt de drempel.
Wil je dat ze zich abonneren op je nieuwsbrief? Zet dat onderaan je artikel, en zorg dat het inschrijfformulier goed zichtbaar is op je blog/site.
Vraag consequent om dezelfde actie (de zogenaamde ‘Call-to-Action’), anders raken mensen in de war en doen ze meestal niets meer.
Wanneer is je blog succesvol?
Hou altijd in gedachten wat het doel is van je blog:
- als die klanten oplevert
- als mensen hun netwerk tippen om de artikelen op jouw site te lezen
- als bezoekers van je blog contact met je opnemen omdat ze jou een opdracht gunnen.
- als je veel nieuwsbriefabonnees krijgt?
Bepaal welke doelen jij wil bereiken.
Maar vergeet niet: wie is jouw ideale klant?
Voor wie doe je het allemaal?
Want je wil natuurlijk dat juist deze mensen aanhaken.
“Ojee, maar ik kan helemaal niet schrijven…”
Zelfs dan kun je bloggen: vertel je verhaal hardop aan een vriend(in), laat je toehoorder vragen stellen, neem het op en tik de tekst daarna uit.
Je blog hoeft niet altijd tekst te zijn:
- illustreer je graag, maak je verhaal in stripvorm (geef wel voor goede beschrijvende titels aan je afbeeldingen).
- maak een fotoverhaal, dat zie je niet veel. Met de smartphones van tegenwoordig heb je al gauw een leuke serie foto’s.
- Of teken live en neem het op.
- Heb je geen camera-angst, neem dan jezelf op terwijl je je verhaal doet. Zet je filmpjes op YouTube met goede steekwoorden: YouTube is na Google de meestgebruikte zoekmachine!
In plaats van de hele video op je blog te zetten kopieer je de YouTube-link in je tekst. Dat scheelt ruimte bij jouw provider.
“Alles is toch al geschreven…”
Natuurlijk is al overal al over geschreven. Maar niet vanuit jouw invalshoek. Vergelijk het met autorijden: we zijn allemaal verkeersdeelnemers, maar toch ontwikkelt iedere automobilist zijn/haar eigen rijstijl, mede door eigen unieke ervaringen.
Verwerk daarom gerust je eigen ervaringen in je blog: mensen willen graag lezen over mensen, het maakt jouw blogstukje uniek, het maakt dat jouw verhaal beklijft.
En bedenk ook: als jij zelf gepassioneerd bent over een bepaald onderwerp, wil jij daar dan ook niet alles over lezen, alle films daarover zien?
Tips in dit artikel zijn oa. van Marlies van der Meer: kijk op haar website, een onuitputtelijke bron van (blog)inspiratie voor ZZP’ers!
Of vraag het gratis miniboek aan van de ConversieClub:
Speciaal voor coaches, dienstverleners
en online-cursus makers:
Ontdek 5 simpele headline technieken voor meer verkopen
Foto komt van Pexels
In plaats van de hele video op je blog te zetten kun je beter de YouTube-link naar je blog kopiëren. Dat scheelt ruimte bij jouw provider.
Of gewoon de embed-code van je filmpje gebruiken (is op YouTube naast het filmpje onder ‘Insluiten’ te vinden), zodat de video bij YouTube gehost is maar wel op jouw blog verschijnt. Je wil je bezoeker immers niet wegsturen naar YouTube, maar ‘vasthouden’ 😉
Dank voor je aanvulling, Jacob!
Pingback: Ik blog; jij blogt; wij bloggen. Een verzameling tips « Meer Advies Coaching
Waarover bloggen? http://t.co/oLqY9dfA #gastbloggers gezocht! http://t.co/pbPMA8T6
RT @WebsiteCoachRdW: Help, waar moet ik over bloggen?. Blog http://t.co/0e5FRNmh
RT @WebsiteCoachRdW: Help, waar moet ik over bloggen?. Blog http://t.co/0e5FRNmh
RT @WebsiteCoachRdW: Help, waar moet ik over bloggen? – Blog http://t.co/0e5FRNmh
#zzptip: Wil je bloggen, maar weet je niet waarover? Kijk hier voor wat tips http://t.co/r41gjCcLFR #zzpede
RT @WebsiteCoachRdW: Help, waar moet ik over bloggen? https://t.co/b437ETJqfk